HomeProjecten OV Saal

OV Saal

De mobiliteit in het gebied tussen Schiphol en Lelystad neemt de komende jaren fors toe, onder meer door de groei van Almere, de Amsterdamse regio, de Zuidas en Schiphol. Hiervoor wordt het spoor ter hoogte van Amsterdam aangepast.

 

Het spoor wordt verdubbeld tussen Riekerpolder en de Schinkel en diverse viaducten worden aangepast. (o.a. de verbindingsboog van de A10 en de onderdoorgang Bijenpark). Er komt een nieuwe beweegbare brug over de Schinkel en een nieuw viaduct over de Amstelveense-weg en over de museumtramlijn.

 

Met Prorail is de Alliantie Amsterdamse WALTZ gevormd, die als gedelegeerd opdrachtgever optreedt en het ontwerp en het procesmanagement verzorgt. Combinatie Nieuwe Meer Sporen, bestaande uit Van Hattum en Blankevoort en VolkerRail, heeft een belangrijke rol binnen deze Alliantie en neemt tevens de realisatie van de spoorverdubbeling (van 2 naar 4 sporen) voor haar rekening.

Volker InfraDesign heeft een belangrijke rol binnen de Alliantie en de Combinatie op het gebied van het ontwerpmanagement en ontwerp van de kunstwerken en de spoorbaan. Hierbij worden op basis van Systems Engineering alle ontwerpfases doorlopen tot en met Uitvoeringsontwerp.

 

Speciale aandachtspunten binnen het ontwerp vormen de raakvlakken tussen de disciplines en de complexe fasering van de uitvoering.

Het project heeft een grote impact op de omgeving. Daarom meldde de combinatie zich, als 200ste deelnemer aan als Bewuste Bouwer.

De bouwkeet voldoet aan hoge duurzame eisen: extra isolatie en energie-arme verlichting met bewegingssensoren. De zonnepanelen op het dak verzorgen grotendeels de benodigde elektriciteit. Een elektrische auto en fietsen worden ingezet voor het bezoeken van de bouwlocaties.

Feiten & cijfers

+